Tværfagligt samarbejde

Et stærkt tværfagligt samarbejde er vigtig for at være med til at styrke børnene i Rosmus Børnehus trivsel, udvikling og læring samt støtte op omkring vores arbejde med børn i udsatte positioner. Vi har høje forventninger til vores samarbejdspartnere om at de understøtter Børnehuset's kerneopgave:

”I Rosmus Børnehus arbejder vi hver dag for at skabe trivsel, udvikling og læring igennem tryghed, nærvær og gode relationer til det enkelte barn!”

I Rosmus Børnehus har vi flere eksterne aktører hvor af de tætteste samarbejdspartnere er listet her:

• PPR
  • Sundhedsplejersken

Børn i udsatte positioner:

I Rosmus Børnehus ser vi, at forskellighed i børnegruppen er en god ting, det giver alle børn mulighed for, at møde og forholde sig til børn der er anderledes og har anderledes behov. Dette ser vi giver en fremtidig rummelighed og robusthed som alle børn kan profitere af.

Vi den tilgang, at en udsat position ikke nødvendigvis er vedvarende, men ved en hurtig og effektiv indsats, kan vi hjælpe børn og familier godt videre. En god forælder kontakt er vigtigt i den gode proces omkring et barn i en udsat position.

Hvordan i Rosmus Børnehus

• Vi anerkender og accepterer børnenes forskellighed, og tilrettelægger de pædagogiske læringsmiljøer efter de enkelte børns behov og forudsætninger.
  • Vi prioriterer mindre grupper.
  • Vi er omstillingsparate, så strukturen kan rumme alle børnene, det er en fælles opgave.
  • Vi er bevidste omkring det enkelte barns udfordringer og forudsætninger for at indgå i fællesskabet, og med denne viden tilrettelægger vi læringsmiljøer hvor alle børn får lov til at ”shine”.
  • Vi vil integrere alle børn i de pædagogiske læringsmiljøer, ud fra deres forudsætninger.
  • Holder vi os opdateret og nysgerrige på ny viden, der kan understøtte arbejdet med vores børnegruppe.
  • Vi inddrager relevante faggrupper i arbejdet omkring børn i udsatte positioner.